Skip to content
3. februar 2012 / Stian

Hvem bør ta tak – butikklederen eller butikkselgeren?

Når butikkkundene opplever at de ikke får god nok service; er det butikklederen eller butikkselgeren som bør gå i tenkeboksen? Eller er det begge to?

Service handler om gode holdninger og aktiv vilje. Det handler om holdninger som gir utslag i ekte omtanke for kundene og begeistring for salgsfaget. Serviceholdninger handler derfor både om viljen til å utvikle seg og «gjøre seg selv god» – og det handler om opplæring og inspirasjon. Da synes vi i Dialog at butikklederen og butikkselgeren kan dele ansvaret; når kundene opplever dårlig service.

I Dagens Næringsliv den 25. januar er det referert fra en undersøkelse Daymaker as. De har besøkt 84 kjeder i Norge og hver kjede har fått 5 besøk. Da kan vi stole på konklusjonene.

Undersøkelsen viser frem mye interessant stoff – både positivt og negativt. Blant det mest overraskende var at halvparten av alle kundene blir ikke sett og blir ikke hilst på når det kommer inn i butikken! Og enda verre; 9 av 10 kunder mottar ingen tilbud om mersalg! Dette er skremmende resultater for deg – og oss – som er opptatt av god kundebehandling og lønnsom omsetning.

Er forbukerne opptatt av dette? Ja, selvsagt. Det var sågar et innslag om dette på Forbrukerinspektørene på NRK samme kveld, så dette er aktuelt stoff.

Vi i Dialog har fått bekreftet at det var meget riktig av oss å fokusere på “velkommenfasen” og “aktivt mersalg”; når vi laget butikkselgerprogrammet “Et produkt til i handlekurven!” Det viser også resultatene etter kursene.

Vi tror på engasjement og entusiasme i butikkselgeryrket. Det er en spennende jobb, særlig hvis du er god, å være en butikkselger. Vi er stolte over å ha vært bidragsytere til å lage mange dyktige fagmedarbeidere i den krevende jobben det er å være butikkselger.

Dagens nyttige oppfordring til deg: Få tak i DN for onsdag 25. januar. Der er det lesestoff til ettertanke for deg som er opptatt av god service og godt salg!

Nettutgaven: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2316634.ece

Advertisements
%d bloggers like this: