Skip to content
17. januar 2012 / Stian

Kunden har ikke alltid rett!

Glade ansatte

Fornøyde medarbeidere

«Kundene har ikke alltid rett!» Dette er konklusjon 3 professorer trakk etter å ha intervjuet flere tusen medarbeidere og kunder fra 56 bedrifter. Den faglige konklusjonen var overraskende, men meget klar: «Det er fornøyde medarbeidere som skaper størst omsetning.»

En av professorene, sveitsiske Rosa Chun uttalte: «Hvis ikke medarbeiderne elsker bedriften sin betydelig mer enn kundene, så vil det gå nedover.» Mange av våre kunder og vi som jobber i Dialog har erfaringer som bekrefter at bedriftens medarbeideres engasjement og initiativ er viktig for omsetningen; så resultatene fra de 3 professorene overrasker ikke oss. Dog er det nyttig å få slike «påminnelser».

De 3 professorene leste imidlertid noen oppsiktsvekkende resultater ved å studere «bedriftenes søyler over inntjening». Hvis medarbeidernes bilde av virksomheten er bedre enn kundenes, så stiger inntjeningen. (I følge undersøkelsen med opptil 16 prosent!) Hvis kundene og medarbeiderne er like tilfredse, er det ingen bevegelse å spore. Mens salgstallene daler når medarbeiderne har et dårligere bilde av sin egen arbeidsplass enn det kundene har.”

Da fortsetter vi i Dialog å hevde: Fokus på medarbeidere både med hensyn til trivsel, offensive holdninger og kompetanseheving er direkte lønnsomt!

Advertisements
%d bloggers like this: