Skip to content
6. januar 2012 / Stian

Som leder er du et forbilde – enten du vil eller ei!

Ledere er forbilder

En bedrifts rennomé dannes ikke bare av medarbeidernes dyktighet, men særlig av hvordan de samme medarbeiderne behandler sine forretningsforbindelser. Standarden settes først og fremst av lederen og den interne kulturen – og lederen er nøkkelfiguren for det hele!

Skal man lykkes i å utvikle sine medarbeidere, må en også utvikle seg selv som leder. Arbeidsmoralen og den etiske standard i et arbeidsmiljø vil være farget av lederens arbeidsmoral og standard.

Lederen er og blir forbildet enten han/hun liker det eller ikke, og det på godt og ondt. Medarbeidere responderer ikke så mye etter hva som sies som etter hva som observeres. Når man er medarbeider og underordnet, så øker også følsomheten i forhold til ekthet eller påtatthet hos ledere

John Maxwell viser i sin bok ”Develop the leader within you” til flere nivåer i forhold til hva som får medarbeiderne til å følge sin leder. Utfordringen blir da – på hvilket nivå mener du at ditt lederskap ligger? Hvordan tror du dine medarbeidere opplever ditt lederskap? I boken peker Maxwell først på det laveste nivå som er:

  • Posisjon: Du er sjefen. – Dine folk følger deg fordi de må.
  • Relasjon: Du bygger vennskapelige forhold. – Dine folk følger deg fordi de ønsker det.
  • Resultater: Du jobber hardt og setter en uttalt eller uuttalt standard. Du oppnår resultater. – Dine folk følger deg for hva du har gjort for bedriften.
  • Reproduksjon: Du coacher og hjelper frem dine medarbeidere. – Dine folk følger deg for hva du har gjort for dem.
  • Eksemplets makt: Du har integritet. Hva du sier samsvarer med hva du er og gjør. – Dine folk følger deg av respekt for ditt forbilde.

Ja, hva tror du? Eler kanskje viktigere – hva gjør du? Hard du en ledergruppe hvor disse tankene burde drøftes? Er dette et område hvor man burde satse mer tid, ressurser og målrettet utvikling – for å legge grunnlaget for enda bedre resultater? Det å være sjef og kanskje bedriftseier, gir deg en posisjon, men ikke automatisk positiv, motiverende innflytelse på medarbeiderne. Til det er det en jobb og gjøre og en pris å betale… Ja, det er deg det kommer an på!

Advertisements
%d bloggers like this: