Skip to content
18. oktober 2011 / Stian

Måling – Hvor kommer kundene fra?

Måling av markedstiltak har alltid vært et utfordrende fagområde. Hvor kommer kundene våre fra? Hvordan ble de kjent med oss? Er det jungeltelegrafen, de dyre avisannonsene, bannerannonsen på forum, søkemotorer, oppsøkende salg? Vi vet ikke… Mange tenker at måling er dyrt og at det er vanskelig å trekke sikre konklusjoner.

Så hva gjør vi? Dropper hele målingen og følger magefølelsen? Hvis du finner det tilfredsstillende – værsågod! Jeg anbefaler heller å begynne med målinger som er enkle, billige og gir mange gode svar:

  • Spør kundene – enkle spørreundersøkelser er ofte effektive
  • Mål online aktivitet (betalt og ikke betalt) – Google Analytics er gratis og bra!

Enkle kundeundersøkelser

En kunde som driver en butikk i Oslo spurte 100 nye kunder om hvorfor de handlet i nettopp denne butikken. Resultatene var rimelig entydige 92% hadde enten hørt det av kjente, eller tilfeldigvis fordi butikken var lokalisert der den var. Konklusjonen var enkel – det viktigste for oss er fornøyde kunder og lokalisering av butikken. De betalte markedsføringstiltakene hadde bare resultert i 8% av kundetilsiget. Spørsmålene som reiste seg var:

  • Hvordan kan vi gjøre kundene våre mer tilfredse slik at de forteller om oss til andre?
  • Kan vi gjøre tiltak slik at butikken vår blir enda mer synlig?
  • Hvorfor er den betalte markedsføringen lite effektiv? – Er den dårlig, eller bør vi ganske enkelt bare satse på tiltakene som i dag viser seg å ha effekt?
Dette er strategisk viktige spørsmål som gjør arbeidet med markeds- og aktivitetsplanen enklere, morsommere og mer effektiv!

Måling av online aktiviteter

Har du nettsider, nettbutikk, facebookside eller bannerannonser finnes det mange muligheter for å måle trafikken, hvordan brukerne på nettstedet ditt oppfører seg og om innholdet ditt fungerer slik du hadde tenkt. Måling på nett er et eget fagområde, men som i for stor grad har blitt inntatt av «IT-folket». Her bør markedssjefer og salgsledere fatte stor interesse! Tallene og analysene man kan gjøre er mange, konkrete og kan med riktig bruk gi gode signaler på hvilke tiltak man bør gjøre.

Første gang en av våre kunder tok «en titt» på hva brukerne gjorde på nettstedet fant vi noe meget interessant. Trafikk fra brukere som kom gjennom linker som var lagt ut på forum, hadde høy konvertering (gjorde det vi ønsket de skulle på nettstedet). Det var tydelig at dette var en helt annen brukergruppe enn de vi nådde gjennom andre kanaler og spørsmålene reiste seg raskt:

  • Hvilke forum kan vi delta i?
  • Hvor er vår målgruppe representert?
  • Kan vi bruke betalt markedsføring i forum?
  • Vil det fungere på samme måte i andre sosiale medier?
Alle spørsmålene over danner utgangspunktet for strategien videre, samt at vi kan operasjonalisere det vi faktisk ønsker å måle.

Suksess med målng?

Skal du ha suksess med måling har jeg tre enkle tips som jeg mener er helt sentrale:

  1. Nøkkelindikatorer: Hva indikerer at tiltakene våre virker slik vi ønsker?
  2. Trender: Mål flere ganger og se på utviklingen med hensyn på tiltakene vi gjør og andre faktorer vi mener påvirker kunden.
  3. Mål ett og ett tiltak: Om mulig, prøv å gjøre endringene markedstiltakene trinnvis slik at vi kan se om de virker slik vi hadde tenkt. Dersom vi gjør mange endringer samtidig er det vanskelig å vite hvilke av tiltakene som faktisk hadde effekt!

Lykke til med målingen!

Advertisements
%d bloggers like this: